Praktijksituaties

Verhalen van

Jaap

Jaap is verslaafd en heeft een periode in een instelling gewoond. Beschermd wonen met 24 uur per dag toezicht. Hij woont nu bij zijn vriendin, zij woont midden in de stad. Liever had Jaap op een rustiger plek gewoond. Maar ‘ze’ vonden bij de instelling ‘dat hij daar nog niet aan toe was’. Jaap vindt het jammer dat hij weer in de stad woont. ‘Hier zijn te veel vijanden: foute mensen maar ook drugs en alcohol’. Hij voelt zich onveilig in de stad. Jaap wil een woning in een rustige wijk of een dorp bij de stad, ver weg van de verleidingen. Hij kan geen woning krijgen want hij heeft in het verleden veel overlast veroorzaakt en staat op ‘de zwarte lijst’ van de ‘woningbouwvereniging.

Verhalen van

Theo

Theo is boos, heel boos. De instelling die hem begeleid heeft een PB aangevraagd, voor dagbesteding. Zonder overleg. Hij zegt: ‘ik ben wel zwakbegaafd maar geen mongool’. Theo wil overal in gekend worden en vindt het erg vervelend als zijn begeleiders iets doen zonder hem daar in te kennen. Theo zegt op boze toon: ‘Vroeger ging ik werken en kreeg ik betaald, nu moet ik betalen om te mogen werken’. Toch is hij heel tevreden over zijn werk. Er is van alles te doen op het werk, tuinieren, varkens verzorgen, een boomhut maken en beeldhouwen. Maar…… hij wil gehoord worden.

Verhalen van

Yousef

Yousef woont in een afbraakpand. Hij spreekt en leest nauwelijks Nederlands. Hij volgt een opleiding bij een ROC. Yousef krijgt veel post van instanties, hij bewaard alles maar maakt het niet open. Na een periode is zijn verblijfsvergunning verlopen, zijn studiefinanciering stopgezet. Hij zoekt hulp bij een vrijwilligersorganisatie nadat hij bij de gemeente niet verder komt. De vrijwilligers helpen hem acuut met zijn post en de procedure rondom de verblijfsvergunning. ook regelen zij eten via de voedselbank.

Verhalen van

Petra

Petra heeft een afspraak met een medewerker van de gemeente over haar uitkering. Petra heeft moeite met snel denken en praten. Petra heeft vragen over haar uitkering, ze wil heel graag meer activiteiten overdag, iets met andere mensen of een creatieve activiteit. Ook wil ze een aanvraag doen om haar koelkast te kunnen vervangen. De medewerker van de gemeente is snel en efficiënt, zo snel dat Petra weer buiten staat en haar vragen niet heeft kunnen stellen. Petra is heel verdrietig , voelt zich waardeloos en weet niet wat ze nu moet doen.